Fejfájás és látászavar

A fejfájás és látászavar szoros összefüggésben lehetnek egymással. A szem szerkezeti és funkcionális rendellenességeiből adódó fejfájások esetén, első helyen kell megemlíteni az optikai okot. Szemüveg hiányában az alkalmazkodás állandó igénybevétele a sugárizom túlterheléséhez vezet. Ezt nevezzük asthenopiának, magyarul a szem elfáradásának. A leggyakrabban a rejtett távollátás vagy kevert asztigmatizmus áll az ilyen jellegű problémák hátterében. Sajnos, az optikai szalonokban elvégzett látásvizsgálatok és ez alapján elkészített szemüvegek a fenti okokat nem küszöbölik ki és ennek következtében a nem megfelelő szemüveget viselő fejfájós beteg egy sor feleslegesen elvégzett klinikai vizsgálatnak veti magát alá, holott megfelelő szemüveg viselésével a panasz megszűnik.

Egy másik gyakori ok a rejtett kancsalság. Ilyenkor a két szemes együttlátás tudatunktól független szemizom-tevékenysége szenved zavart. A fejfájás homályos és szellemképes látással párosul. Ennek kivizsgálása szintén szakorvosi feladat, melyet egy speciális vizsgálóeszközzel (Polatest) végzünk. Környezeti vagy munkahelyi ártalmak is okozhatnak fejfájást, mint például a rosszul megvilágított munkahelyek vagy a folyamatos képernyő előtti tevékenység. Ezekben az esetekben a legkisebb fénytörési hiba is fokozza a fejfájást.

A hirtelen fellépő akut glaukómás roham semmivel nem összetéveszthető szem-és fejfájással, erős hányingerrel és jellemző módon nagyfokú látásromlással jár. Ez a betegség sürgős ellátást igényel, annak elmaradása esetén a látásromlás visszafordíthatatlan lehet. A szivárványhártya gyulladásai (iritis, iridocyclitis), a herpesz vírus okozta fertőzések vagy látóideg gyulladások szintén különböző intenzitású fejfájást okozhatnak. Egyes szemüreget érintő gyulladások vagy daganatok szintén okai lehetnek a fejfájásnak.

Egyes ideggyógyászati kórképek is okozhatnak különböző intenzitású fejfájást, ilyen esetekben is nélkülözhetetlen a szakorvosi vizsgálat a kóros folyamatok korai felismerése céljából.

Amennyiben fejfájás miatt kéri a háziorvos, a szakorvos, vagy Ön a szemvizsgálatot, szemfenék vizsgálat elvégzése mindenképpen indokolt. Ezzel a vizsgálattal ugyanis különböző betegségekre lehet következtetni: érrendszeri betegség, magas vérnyomás, cukorbetegség, idegrendszeri elváltozás. Éppen ezért, ha fejfájás miatt kéri a szemvizsgálatot, szíveskedjen elhozni az addig készült vizsgálatok leleteit.