Éleslátás szemüveg nélkül

Éleslátás szemüveg nélkül? Igen. Ez már lehetséges! Ismerkedjen meg a két lehetséges eljárással, és a kezelések előnyeivel!
A lézeres szemműtétek jellemzően azt a célt szolgálják, hogy a páciens mind a két szemével jól lásson távolra. Ebből a szempontból mind a felszíni, mind a lebenyes eljárások alkalmasak. Mindkét eljárásnak megvannak az előnyei és a hátrányai.

A lézerkezelések egyik csoportját a felszíni lézerkezelések alkotják, melynek során a szaruhártya hámja alatti rétegeket kezeljük. A hám eltávolításának különböző formái vannak, a lézercentrumok különböző fantázia nevekkel (epiLASIK, LASEK, stb.) látták el gyakorlatilag ugyanazt a kezelést, amit ma úgy hívunk, hogy PRK. A PRK kezelés során először el kell távolítani a legfelső hámréteget, hogy az alatta lévő állomány hozzáférhető legyen a lézer számára. A néhány másodperces lézerkezelés után a hámjától megfosztott szaruhártyát terápiás kontaktlencsével fedjük, mely a hámhiányos terület védelmét és annak gyors gyógyulását, hámosodását szolgálja. A kezelés során létrehozott hámhiány 2-3 nap alatt gyógyul, a gyógyulás alatt idegentest érzés, könnyezés, fénykerülés lép fel. A megfelelő gyakorlat és technikai tudás birtokában ezek a panaszok nagymértékben csökkenthetők.
Már a kezelést követő első másodpercekben tapasztalható a látásjavulás, a hámosodás után pedig a látás napról-napra jobb lesz, 5-7 nap után a páciensek zavartalanul élvezhetik a tökéletes látást a mindennapok során.

A lézeres kezelések másik csoportjában a szaruhártya állományának lézerezése egy lebeny alatt történik (LASIK, FemtoLASIK, stb.) A LASIK kezelés során a szaruhártya felszínével párhuzamosan egy vágást ejtünk (a zsemléből készített szendvicshez hasonlóan), az így képzett lebenyt felhajtjuk, majd a szabaddá tett szaruhártya állományában megtörténik gyakorlatilag a PRK-hoz hasonló néhány másodperces lézerkezelés. A lézerezést követően a lebenyt visszahajtjuk. Ez a vágás a szaruhártya állományában soha nem gyógyul be, a lebenyt gyakorlatilag a szaruhártya hámja és az egészséges szaruhártya élettani folyamatai tartják egyben.

Az eljárás tehát magában hordozza az előnyöket és a hátrányokat is: nincs hámhiány, vagyis nincs a műtét után kellemetlenség csak egy napig, de van helyette egy mesterségesen „kettészelt” és életünk során a különböző kóros folyamatokra érzékenyebben reagáló szaruhártya. Az alapvető különbség a két eljárás között tehát a biztonságban, és a kezelés során alkalmazott lézerek számában van.
A PRK kezelés egy lézert használ, de hámhiányt hoz létre, mely panaszokat okozhat 2-3 napig, de ennek hámosodása után a szemen semmilyen eltérés nem fedezhető fel.

A lebenyes technikák két lézert használnak, szendvics-szerűen megosztják, elvékonyítják a szaruhártyát, nincs azonban hámhiány, ami a műtétet követő panaszokat okozhatná, viszont a szaruhártya véglegesen ketté lett szelve.
A két eljárás között az alkalmazott technikának köszönhetően természetesen egy másik különbség is adódik, ami a kezelések árában mutatkozik meg. Természetesen a két lézeres LASIK/FEMTOLASIK kezelések kétszer annyiba kerülnek, mint az egylézeres kezelések. Hazánkban is egyre elterjedtebbek a szemészeti lézerkezelések. Honlapok tucatjain tájékozódhatunk a különböző lézercentrumokról és az általuk alkalmazott kezelésekkel kapcsolatban.
Ebben az értelemben valódi különbségek a kezeléseket végzők tapasztalatában és az általuk alkalmazott technológiában vannak.

A lézeres szemműtétek egyik hazai úttörőjeként természetesen jól ismerem a hazánkban működő lézerközpontok mind személyi, mind technológiai adottságait, és nem ritkán tapasztalom a marketing nem mindig áldásos tevékenységét is. Amit mindenképpen tudni kell, a két eljárásról, és ami a páciens szempontjából végül is a legfontosabb, hogy 3 hónap múlva mindkét kezelési típussal ugyanaz lesz az elért eredmény. Ezt több tízezres, különböző országokban elvégzett tanulmányok igazolják, és az USA egészségügyi engedélyezési hatósága, az FDA is feltárta. A fentiek értelmében a döntés mindig a páciens kezében van, szülessen az anyagi megfontolásból, a biztonságot, vagy pedig a rövidebb gyógyulási időszakot szem előtt tartva.

Lézeres szemműtét után

A műtét után közvetlenül már sokkal jobban látunk, mint korábban szemüveg nélkül. Természetesen a gyógyulás néhány napot igénybe vehet, amíg nem látunk tökéletesen, de a látás napról-napra javulni fog, és vissza tudunk térni a mindennapok rutinjához. Eleinte érzékenyebb a szemünk a külső környezeti behatásokra (fény, szél), de ez is csökkenni fog, ahogy a gyógyulási folyamatok előrehaladnak.
A lézerkezelést követően otthonunkban, esetleg szállodai szobában célszerű pihenni.
Kerüljünk minden olyan tevékenységet, mely során sérülés érheti a szemünket, vagy idegen anyag kerülhet bele.
Néhány napig tiszta csapvíz sem érheti a szemünket tisztálkodás közben, s kerüljük a fizikai tevékenységet, uszodák, szaunák és konditermek látogatását, szabadban végzett sportokat.
Használjuk a felírt szemcseppeket az orvosi utasítás szerint, és jelenjünk meg az előírt kontroll vizsgálatokon.

Kockázatok

A lézeres kezelés kockázatairól általában el lehet mondani, hogy azok az igénybe vett eszközök és lézerek számával arányosan növekednek.

A felszíni, PRK eljárás a kockázatok szempontjából a lehető legbiztonságosabb kezelési típus. Amennyiben betartjuk az általános higiéniás szabályokat, a szemcseppeket utasításnak megfelelően használjuk, az előírt kontroll vizsgálatokon megjelenünk, úgy gyakorlatilag semmilyen szövődmény sem várható. Egyéni gyógyulási hajlamtól függően előfordulhat, hogy a látás kicsit lassabban élesedik ki, de a végeredmény szempontjából ez nem okoz gondot. Az egyetlen probléma, ami százalékos nagyságrendben fordulhat elő, a dioptriák egy részének visszarendeződése. Ebben az esetben egy ismételt kezeléssel ez a probléma is megoldható, hiszen a felszíni kezelés ezt lehetővé teszi.

A kétlézeres lebenyes technika során a lebenykészítés során, illetve annak visszafektetése után súlyosabb gyulladás, és gyakran komoly szemszárazság léphet fel. Mivel a lebeny soha nem tapad vissza az alapjára, a szem sérülékenyebbé válik, éppen ezért bizonyos sportok, tevékenységek ezt követően már nem folytathatók. Természetesen a szövődményeket kivédhetjük az utasítások és utókezelések betartásával. Amennyiben dioptria visszarendeződés következne be, a kezelés megismétlése bonyolult, a szem épsége szempontjából körülményesebb, sokkal kockázatosabb. Éppen ezért célszerű ezt a kezelési típust azoknak választani, akiknél már nem várható fénytörési hibájuk változása, vagy minimális a visszarendeződés veszélye.