Keratoconus

A keratoconus (ejtsd: keratokónusz) a görög kerato- szaruhártya; és konos kúp szavakból származik. A szaruhártya egy része elvékonyodik és kúpszerűen kidudorodik a szemfelszíne. A betegség általában mindkét szemet érinti, okát eddig még nem sikerült feltárni.

Mivel a szaruhártya deformitása nehezen felismerhető, önmagában a (szemüvegboltokban megszokott) fénytörésmérőre alapozott vizsgálat alkalmatlan a betegség észlelésére, ráadásul ezek a boltok a szemüveg forgalmazásból élnek és teljesen fölöslegesen terhelik a beteget egy új szemüveg költségeivel.

A keratoconusz kezelése korábban műtéti úton történt, az ún. keratoplasztika eljárással. Ez a műtét sok szövődménnyel járhat, éppen ezért mára újabb, kevesebb „mellékhatással” járó technikát is kidolgoztak. A szaruhártya-átültetés egyik ilyen alternatívája a szaruhártya gyűrűszegmens átültetés. Ilyenkor hártya szélén kis bevágásokat ejtenek, és két vékony polimetil-metakrilát ívet csúsztatnak mindkét stroma rétegei közé. A szeletek hatására a szaruhártya felszíne kisimul, laposabbá válik. Az eljárást járóbetegként, helyi érzéstelenítéssel végzik. Előnye, hogy eltávolítható, és kicserélhető. A szaruhártya riboflavinos kollagén keresztkötése, ami CXL néven is ismert, a riboflavinok egyszeri szembe juttatását és a szem 30 perces UV-A megvilágítását jelenti A riboflavin új kötéseket alakít ki a szaruhártya kollagénrostjai között a stroma rétegben, ami megnöveli és segíti megtartani a szaruhártya mechanikai szilárdságát. Rendelőnkben lehetőség van a CXL kezelés végzésére. Járóbeteg ellátásban történik, a másnapi munkavégzésnek nincs különösebb akadálya, de célszerű inkább egy péntek délutáni időpontban elvégezni a kezelést. A kezelés ára: 120.000 Ft szemenként.

Tünetek

A többszörös szellemkép, más néven egyszemes, szellemképes többeslátás. A betegség kamaszkorban kezdődik, legsúlyosabb formáját pedig a beteg 20-as, 30-as éveiben érheti el. A látásromlás hatással lehet a munkavégző képességre is. Egy ideig a kemény kontaktlencse lehetővé teszi a normális életvitelt. További romlás esetén különböző műtéti kezelések válhatnak szükségessé: kollagén cross-linking, intrastromális szaruhártya-gyűrű beültetése, vagy szaruhártya átültetés.

Diagnosztizálás

A pontosabb diagnózis felállításához a corneális topográfia révén jutunk el, melynél automatikus berendezés koncentrikus körök mintázat vetíti a corneára, és a készített digitális felvételek elemzésével határozza meg annak felszínrajzát. A topografikus térkép jelzi a torzulásokat a szaruhártyán, keratoconus esetén a felszín görbületének jellegzetes meredekebbé válását mutatva rendszerint a szem középvonala alatt.