Szürkehályog műtét után

Közvetlenül a kb. negyed órás, teljesen fájdalmatlan műtét után a páciens egy fedőkötést kap a műtött szemére. Kisebb ideig még pihenhet, várakozhat az intézményben, majd ezt követően hazamehet, otthonában ágynyugalom javasolt. A látás egyéb látáskárosító folyamatok hiányában „élményszerűen” javul, hiszen az addig átlátszatlan lencsét egy víztiszta műlencsére cserélik ki. Szövődménymentes gyógyulás esetén más látást károsító betegség hiányában ez a látás akár véglegesnek tekinthető. Másnap kerül sor az első műtétet követő vizsgálatra, mely során a kezelőorvossal együtt megbeszélik a további teendőket.

Szürkehályog műtét után táppénzes időszak javasolt, mely 6 hétig tart. Ezen idő alatt általánosságban kímélő életmód javasolt.

Az első héten több ágynyugalomra van szükség és kerülni kell minden olyan tevékenységet, mely során a műtött szem megsérülhet. Ez természetesen a további időszakra is érvényes.

A második héttől a szokásos háztartási teendők önállóan is elvégezhetők, de nem javasolt például a nagytakarítás, a háztáji és kerti munkálatok, súlyos tárgyak cipelése. Mindennapi teendőink, mint a napi bevásárlás, főzés, tisztálkodás óvatosan végezhetők.

A harmadik héttől lassan vissza lehet térni a régi életvitelhez, de az óvatosság továbbra is nagyon fontos. Az első hét kivételével nyugodtan lehet tévézni, olvasni, számítógépezni, vagy akár vezetni is, ha a látásunkat megfelelőnek érezzük ehhez.
Természetesen igen fontos a kontrollokon való részvétel is, hiszen mint minden beavatkozásnak, a szürkehályog műtétnek is vannak kockázatai. Ilyen a különböző fertőzések, gyulladások fellépése, melyek a higiénia szabályainak betartásával egyszerűen kivédhetők. Nagyon ritkán ugyan, de felléphet átmeneti szaruhártya homály, szemnyomás emelkedés. Ezek a jelenségek a kontroll vizsgálatok során kezelhetők.

Nagyon fontos, hogy bármilyen probléma esetén, soron kívül keressük fel telefonon vagy személyesen kezelőorvosunkat, soha ne próbálkozzunk mások tanácsa szerint eljárni!