Zöldhályog tünetei

A zöldhályog (glaukóma) az esetek 90 százalékában lappangva, tünetmentesen alakul ki. Amennyiben mégis tüneteket fedezünk fel, azok eltérőek lehetnek:
- szem és környékének fájdalma
- szempirosodás
- homályos látás
- fényforrás körüli szivárványszerű karika látása
- zöldhályogos roham esetén "kőkemény szem", elviselhetetlen fájdalom, hányinger, hányás, tágult
- szembogár, zöldes-szürkés szaruhártya észlelhető.

Az elsődleges nyílt zugú zöldhályog diagnosztizálására az esetek nagy részében az orvos-beteg találkozások során kerül sor. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy a szemorvosi vizsgálatok elmaradása (a különböző optikákban vagy munkahelyi szűréseken végzett szemüveg felírások miatt) megnöveli a zöldhályog késői felismerésének kockázatát. Tévhit ugyanis, hogy csupán a szemnyomás mérésével megállapítható a zöldhályog. Számos esetben a szemnyomás mérése nem ad megfelelő információt a betegségről, vagyis egy non-contact szemnyomás mérés nem informatív jellegű.
Kulcsfontosságú tehát a rendszeres szemorvosi vizsgálat még fiatal korban is, hogy időben felfedezhessük ezt a súlyos betegséget, mely a beteg számára csak akkor okoz panaszokat, amikor az már kialakult.
Glaukómás roham esetén az "összetett rosszullét" csak az összes zöldhályog-betegség 10 százalékánál figyelhető meg. Noha ezekkel a panaszokkal a betegek már tényleg orvoshoz fordulnak, legtöbbször mégsem elég hamar. Előfordul ugyanis, hogy a páciens a vörösödő szemet kötőhártya-gyulladásnak gondolja, a rosszullét további tünetei miatt inkább háziorvosához fordul hamarabb, így a glaukómát a megfelelő szakember csak komoly késedelemmel gyógyíthatja, ami a látás elvesztésével járhat.
Bár a vakságot a legnagyobb sorscsapások egyikének tartjuk, a különböző szembetegségek kiszűrését szolgáló vizsgálatokat, a szemész orvossal való találkozást mégis gyakran halogatjuk, pedig ugyanolyan fontossággal bír, mint az évenkénti rákszűrés - hiszen a legfontosabb érzékszervünk megóvása a cél.
Éppen ezért nagyon-nagyon fontos a betegség korai felismerése, hiszen a rendszeres orvosi ellenőrzés, az időben elkezdett kezelés megelőzheti a betegség által okozott látásromlást, vakságot.